2012-05-05

R.I.P. MCA



 Beastie Boys: Adam Horovitz, Adam Yauch och Michael Diamond.

Det var åttiotal, och jag gick i mellanstadiet. På teve var det något på program som jag tror hette luciarock, och jag kollade, trots att jag var totalt ointresserad av rock. Och mitt i allt var det någon slags musikvideo med en grupp som kallades för Beastie Boys. Jag var totalt fast. Det här gillade jag verkligen. Och genom Beastie Boys så hittade jag till en massa annan liknande musik, som Run DMC och LL Cool J. Mycket av det som jag lyssnade på hittades på skivbolaget Def Jam Records. Och jag köpte en mängd skivor därifrån. I skolan gick jag omkring med en Baseboll-keps med deras logga. Min namnteckning bär fortfarande spår av den tagg som jag hade...

Beastie Boys var det som satte igång mitt musikintresse på allvar.

Efter några år tröttnade jag på hiphopen, och mycket av den nya hiphopen som följde tyckte jag var totalt ointressant. Men Beastie Boys har jag fortsatt att lyssna på och följa. Deras musik utvecklades med den tid som de levde i, och fastnade aldrig i några uppkörda spår.

Adam Yauch var en av de tre som bildade Beastie Boys, och han dog i går, 4 maj, i cancer efter att ha  varit sjuk i flera år. När de blev invalda i Rock hall of fame i december förra året var Yauch för sjuk för att medverka.

I Beastie Boys gick han under pseudonymen MCA, och han regisserade också ett flertal av Beastie Boys musikvideos (under namnet Nathanial Hörnblowér). Han drev också Oscilloscope Laboratories, ett oberoende film produktions och distributionsbolag. Yauch var praktiserande buddhist och mycket engagerad i Tibet-frågan.

På MUBI kan man nu se Fight for Your Right Revisited, en kortfilm som Yauch regisserade 2011.

Inga kommentarer: