2012-07-10

Några ord om foliehattar, mediedumheten och Assange


En sak som jag verkligen undrar då det gäller Assange och den utlämning till Sverige som han så innerligt vill slippa, är hur många journalister behandlar faktiska fakta. De återkommer hela tiden att Assange är rädd för att bli utlämnad till USA från Sverige. Men det är faktiskt inte möjligt. Det finns bara ett enda land som just nu kan lämna ut Assange till USA och det är Storbritannien (och möjligtvis även Ecuador, eftersom han valt att söka asyl där, detta har jag dock inte grävt ned mig djupare i).

Trots denna simpla fakta så kommer det bara i bisatser ibland när det skrivs om detta i medierna. Varför? Kanske för att lättare kunna sälja lösnummer, men mer troligtvis, det blir inte lika skoj att skriva om det, eftersom det då bli uppenbart att Assange helt enkelt är paranoid och bygger hela sitt fall på en total fantasi. Man utnyttjar alltså en sjuk människa.

För säkerhets skull, jag upprepar, Sverige kan inte, enligt internationell lag, lämna ut Assange till USA. Det kan bara Storbritannien göra. Och for the record, USA har inte begärt att få Assange utlämnad överhuvudtaget. Han är alltså rädd för något som dels inte finns, dels inte är möjligt. Det finns diagnoser för sådant.

Det är ledsamt att många av mina egna vänner och bekanta sitter med foliehatten på då det gäller Julian Assange.

Då det gäller Wikileaks som projekt, så ser jag att tyvärr är hoppet ute, Assange har valt att samarbeta med rent antidemokratiska krafter, så själva meningen med Wikileaks är tyvärr död, det är inte trovärdigt längre. Jag ställer all min förhoppning på de liknande projekten som startats upp i kölvattnet.

Inga kommentarer: