2013-11-11

Inte världens bästa Karlsson

Jag skäms ofta över att vara man. I dag fick jag tyvärr skämmas igen. Jag läste en krönika av den politiske reportern Karl-Johan Karlsson på Expressen.se. I GT skriver han om samhällsfrågor som engagerar honom. Det som engagerar honom nu är att han tycker att kvinnor är helt sjuka i huvudet. Typ.

Egentligen har Julia Skott redan skrivit ett utmärkt svar till Karlsson. Men jag kan inte låta bli att skriva ett jag också.

Karlsson skriver i sin krönika: ”Och eftersom inga tjejer drömmer om att vara mulliga, eller ens normalviktiga, utan trådsmala med kilometerlånga ben, så ser modellerna ut som utmärglade lik. Det är det som är problemet. Så sjuka är unga kvinnors drömmar.”

Här har han satt ribban. Han sätter sig till doms över alla kvinnor. Alla kvinnor vill i hans värld vara trådsmala och se ut som utmärglade lik. Och att unga kvinnors drömmar är så sjuka.

Här dömer han alltså raskt ut alla kvinnor, och att de har sjuka drömmar. Nu ska den rättrådige mannen minsann visa er hur ni egentligen ska tänka. För ni har sjuka drömmar. Ni duger inte. Ni är dåliga. Det säger Karlsson när han skriver så där.

Och han fortsätter:
”unga tjejer är extremt lättpåverkade. De tuggar i sig idealet med hull (nja) och hår.”

Han är experten över alla unga kvinnor. Han vet hur lättpåverkade de alla är.

Sedan så slår han spiken in i krönikans kista ”Jag behöver ingen stor undersökning för att slå fast att nästan inga killar vill ha flickor på 1,80 som knappt passerar 40-strecket på vågen. Forskning har visat att män snarare gillar smala midjor kombinerat med breda höfter, med andra ord kurviga tjejer.”

Och förutom att han vet bäst. Så tycker han att alla män vet bättre än kvinnorna hur de ska se ut: ”Hela showen verkar vara en intern angelägenhet, kvinnor emellan. Vi män står vid sidan av och skakar på huvudet.” Nej jag står inte bredvid och skakar på huvudet. Jag stirrar dig rakt in i ögonen, håller ett fast tag i dig och skriker ”Är du fan ta mig inte klok i huvudet?”.

Karlsson behöver inga undersökningar. Han vet. För han är man. En välbetald man som gillar snabba bilar och kebabpizza och har skrivit en roman som heter ”En misstänkt liten kanelgiffel". Den borde kanske ha hetat "En misstänkt liten kunskap om genus".

Kvinnor finns i alla storlekar. Män finns i alla storlekar (och nej Karlsson, jag vill inte ha ett sexpack på magen, har aldrig velat, så jag tillhör väl inte de män som du skriver om hellre). Och så ska det vara.

Ingen av oss ska döma ut smala kvinnor för att de är smala. Ingen. Eller tjocka, mulliga, whatsover. Och absolut ingen Karlsson som förklarar att hela kvinnokönet är lättmanipulerade och att de alla vill se ut som utmärglade lik.

Problemet är att det finns män som Karlsson. Inte att vi alla finns i olika form. Våra kroppar duger som de är. Och vad unga kvinnor behöver minst av allt är en välbärgad man med slips tittar in i deras ögon och säger att de suger. Karlsson du suger. Och du har fått mig att åter skämmas för att vara man. Fan ta dig.

Inga kommentarer: