2014-09-18

Det är något djupt oroande över Moderaterna i Gnesta


I en liten stad så känner många varandra, barnen går på samma aktiviteter, samma skola, vi delar samma utrymme med bekanta nickningar mot varandra eller stannar för att prata. Under den mandatperiod som jag har jobbat med politik i Gnesta så har jag lärt känna politiker av alla de slag, och oppositionsrådet för Alliansen är en av dem. Vi har pratat kort ibland, om politik och annat (jag har varit lokalpolitiker för V, senare S), mina barn är med i samma orienterngsklubb som hennes, hon är lärare på den skola som mina barn går på, och hon är första namn för Moderaterna i Gnesta i kommunen.



Strax efter att valdammet har lagt sig, så pratar Ann-Sofie med med Sveriges radio, och hon uttalar sig om ett eventuellt samarbete med Sverigedemokraterna i Gnesta. Vi var många som blev förvånade över vad hon sa - “Vi har inte tagit ställning”. De hade inte internt tagit ställning till det. Jag blev mörkrädd. De hade alltså inte internt tagit ställning till om de skulle kunna tänka sig att styra över Gnesta tillsammans med Sverigedemokraterna eller inte. Reinfeldt talade klarspråk i valrörelsen om det. Han kunde inte tänka sig att ge ett lillfinger till SD, och alla heder till honom för det. Ann-Sofie Lifvenhage kunde mycket väl tänka sig att ge hela handen, och tror till och med att Moderaternas negativa inställning till Sverigedemokraterna kommer att förändras när Reinfledt avgår som partiordförande. Hon tror alltså att M kommer att närma sig ett fascistiskt parti. 


Sedan tillägger hon att det handlar mycket om personkemi, att SD:s enda kandidat röstat med alliansen när han satt som ledamot för S, hon tycker också att SD är intressanta att samarbeta med för att många av medlemmarna är företagare. 

Alltså. Jag mår dåligt av det hon säger. Hon säger att M i Gnesta mycket väl kan samabeta med SD för att många av SD:s medlemmar är företagare. Det spelar visst inget som helst roll att de representerar ett fascistiskt parti, för att det finns personkemi och företagare. Jag vet inte vad det säger om Ann-Sofie Lifvenhage och Moderaterna i Gnesta, men det öppnar upp en sådan avgrund att jag vill kräkas.

Ann-Sofie är lärare på skolan där mina barn går. Hennes barn tävlar ihop med mina barn, vi pratar med varandra om ditt och datt, och hon kan tänka sig att styra Gnesta med fascister.

Efter intervjun med Sveriges Radio snabbinkallade Moderaterna i Gnesta till ett möte och där man bestämde att man inte vill regera ihop med SD, man får anta att Ann-Sofie fick rejält på pälsen av sin styrelse. Men skadan är redan skedd. Moderaterna i Gnesta öppnade upp en avgrund mellan mig och småpratandet på gatan, mellan det vardagligt trevliga och det stora mörkret. Moderaterna i Gnesta tycker att fascister har bra personkemi och att alla som företagare är trevliga att ha att göra med, fast att de representerar ett parti som man centralt tagit stort avstånd ifrån - och Lifvenhage tror alltså att man inom M kommer att öppna upp mot SD.

Ni har öppnat upp en avgrund mellan oss partier i Gnesta, ni har gjort det svårt för mig att se er i ögonen då vi möts på Hemköp, och jag kan inte ana hur det känns för de människor som kommit hit till Sverige, till Gnesta, och när ett av de största partierna på orten tycker att det är bra personkemi med SD.

Källor: